Digitalisering is één van de grote maatschappelijke en economische transities die het mkb raken. Bedrijven moeten mee in de digitale transformatie om concurrerend te blijven. Maar het mkb heeft ook te maken met verduurzaming (de energietransitie en circulaire economie vragen om aanpassingen in bedrijfsvoering), een krappe en veranderende arbeidsmarkt (krapte en veranderende vaardigheden vereisen nieuwe manieren van werven en opleiden), en globalisering en ketenveranderingen (internationale ontwikkelingen beïnvloeden toeleveringsketens en markten). Deze transities vinden tegelijkertijd plaats, wat de druk op ondernemers vergroot. Het is daarom niet voor niets dat veel publieke en publiek-private partijen kijken op welke wijze zij het mkb goed kunnen ondersteunen.
MKB Actieagenda
Dit is een van de aanleidingen geweest voor de landelijke Actieagenda mkbdienstverlening (2023). Deze benadrukt het belang van vraaggestuurde dienstverlening om het mkb effectiever te ondersteunen, zodat de motor van de economie in stand blijft. In de Leidse regio speelt het programma Laat digitalisering voor je werken succesvol in op deze opgave door mkb’ers actief te ondersteunen met workshops, vouchers en maatwerkadvies.
Vraaggestuurde aanpak
Dankzij ons sterke regionale ecosysteem en de vraaggestuurde aanpak is het programma uitgegroeid tot een effectief voorbeeld van hoe digitalisering in het mkb versneld kan worden. De regio bouwt graag door op dit succes door het programma door te ontwikkelen en aan te bieden voor de periode 2026-2028.
Naast de uitdagingen en vragen van micro (<10 medewerkers) en klein mkb (<50 medewerkers), erkent de actieagenda dat de dienstverlening beter moet aansluiten bij de diversiteit binnen het mkb. Zo heeft het middelgroot mkb (<250 medewerkers) vaak andere vragen en behoeften dan het micro of klein mkb. Middelgroot mkb heeft vaak complexere vragen, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, internationalisering en personeelsbeleid, en andere behoeften aan ondersteuning, zoals strategisch advies, groeiprogramma’s en toegang tot kapitaal. Bovendien heeft het middelgroot mkb meer potentie om als aanjager van regionale economische groei te fungeren. Daarom wordt in de actieagenda gepleit voor gedifferentieerde dienstverlening, waarbij ook het grotere mkb expliciet wordt meegenomen in programma’s. We nemen dit mee als uitgangspunt.
Enerzijds is er dus verschil in omvang wat leidt tot andere vraagstukken en anderzijds is er sprake van een verschil in digitaliseringsniveau per bedrijf. Er wordt daarom in de continuering van Laat digitalisering voor je werken onderscheid gemaakt tussen ondernemers op basis niveau en ondernemers die gebruik maken van geavanceerde digitale technologie.
Vier doelgroepen
Bij het vervolg kiezen we daarom voor vier doelgroepen: van micro- tot middelgroot mkb, op zowel basis- als geavanceerd digitaliseringsniveau. Zo ontstaat een gevarieerd en krachtig netwerk dat mkb’ers helpt toekomstbestendig te ondernemen.
Deze voorgestelde aanpak sluit goed aan op de provinciale programma’s als Digitalzh en de MKB-deals. Naar verwachting zal de provincie ook het vervolg van Laat digitalisering voor je werken weer steunen.
Bezoek de project website voor informatie over coaching, workshops, de digi-scan en vouchers.